HÉT
|
ANYAG
|
AZ ANYAG
(FELADAT)
RÖVID LEÍRÁSA ESZKÖZHASZNÁLAT |
KÉPESSÉGEK
FEJLESZTÉSE |
DIFFERENCIÁLÁSI
LEHETŐSÉG/alkalmazott pedagógiai módszerek |
TANÁRI
MEGJEGYZÉS |
1. |
Szintfelmérés
Halmazok |
Logikai, számelméleti, arányossági feladatok megoldása
Barchobajáték tanulságok-
kal, számhalmazok, sokszögek |
A
rendezés mint gondolkodási művelet
Vitakészség fejl-e |
Egyéni munka
Háromfős csoportok
Vita, beszélgetés |
Teszt kitöltése
Imrecze Z-né: Nem nehéz a matematika |
2. |
Geometriai játékok |
Gyufajátékok – háromszögek, négyzet, téglalap |
Türelem, kitartás, kreativitás |
Párosok, egyéni feladatok, kiscsoportok |
Róka S: Gyufarejtvények
Gyufa, sokszögmodellek |
3. |
Pszichológiai vizsgálatok, foglalkozások |
Csoporthelyzetek, szabályok megbeszélése |
Bemelegítő gyakorlatok |
Személyiségpercepció, szerepek a csoportban Énkép, önismeret |
A gyakorlatok főleg a Delfi örökösei (Rudas János, 2004)
gyakorlataira épül)
Közreműködő:
pszichológus |
4.
|
Csoporthelyzetek, szabályok megbeszélése Önismeret fejlesztés,
az önfeltárás serkentése |
Bemelegítő gyakorlatok Interaktív gyakorlatok |
Személyiségpercepció, szerepek a csoportban Reális énkép
Emberismeret
Önkifejezés |
Strukturált gyakorlatok.
Feszültség és szorongásoldás.
Visszajelzés adása – kapása
|
Énkép, önismeret Tolerancia, alkalmazkodás, asszertivitás |
5-6.
|
Tanulási orientáció, motiváció vizsgálata |
Kérdőív kitöltse, feldolgozása, megbeszélése |
Reális énkép, önismeret, önértékelés |
Kérdőív,
problémafeltárás,
elemző beszélgetés |
Érdeklődés, kitartás, társas pozíció |
7. |
Darabolások, konstrukciók |
Sokszögek kirakása darabokból |
Összehasonlítás, kreativitás |
Egyéni és páros feladatok
Bemutató a többiek számára |
Róka S.: Szakköri…5-6.o. Sokszögmodellek
|
8-9. |
Testek építése Felszín-és térfogatszámítás |
Téglatest, kocka építése, lapátló, testátló. A kocka és
téglatest felszíne, térfogata |
Térlátás, fantázia
Együttműködési készség |
Páros feladatok
Tevékenykedtetés |
Babilon -játék
Mágneses térépítő |
10-11. |
Mit látunk a tükörben? |
Tengelyesen tükrös síkidomok |
Térlátás, fantázia
Vállalkozói komp. f. |
Tevékenykedtetés tükörrel
Páros munka
|
6.o.tk.
Otthoni munka – teng. t. alakzatok keresése a környezetünkben
|
12-13. |
Hányféleképpen? Mi a valószínűbb? |
Kombinatorikai feladatok
Valószínűségszámítás |
Koncentráció, analízis, szintézis |
Az
egyéni tempó szerint |
Beszámoló az otthoni munkáról
Ligeti-Mosoni: Törd a fejed… |
14. |
Ismerkedés, tudásszintmérés |
Tudásszintmérés |
Kommunikációs készségfejlesztés |
Cél a csoportszellem erősítése csoportépítő, kommunikációs
játékokkal |
Következő órára egyéni felkészülés a magyar történelmi pénzekből |
15. |
A
mai pénz jellemzői |
Pénzhelyettesek.
Érmebemutatás, papírpénz bemutatás. A mai pénz jellemzői.
Készpénz nélküli fizetési módok |
Elméleti ismeretek gazdagítása. Szövegértési feladatok
Matematikai kompetenciafejlesztés |
Pénztöténeti érdekességek bemutatás Egyéni prezentációk
bemutatása. Demonstráció pénzérmékkel. Játék a Gazdasági
játékok, játékos gazdaság eszközzel |
Történelmi ismeretek Numizmatika. Gazdasági játékok-játékos
gazdaság |
16. |
Fizetés készpénz nélkül |
Bakkártya, hitelkártya, pin kód, ATM, POS |
Elméleti ismeretek gazdagítása. Szövegértés fejlesztés |
Elméleti ismeretek alkalmazása a gyakorlatban |
Bankfiók látogatás. Fizetés a boltban bankkártyával.
Szóróanyagok gyűjtése a hitelekről és a betétekről.
Árfolyamtáblázat megismerése |
17. |
Kamat |
Fogalomismertetés. Százalékszámítás |
Matematikai kompetenciafejlesztés. |
Kamatos kamat és egyszerű kamat eltérése a gyakorlatban.
Ovassunk a sorok között- csoportmunka. A THM jelentősége |
Előző alkalommal gyűjtött szóróanyagok értelmezése,
felhasználása a tanulási folyamatban. |
18. |
Az
árfolyam |
Grafikus ábrák elemzése |
Elméleti ismeretek gazdagítása. Kompetenciafejlesztés |
Arányosság, Grafikus ábrák értelmezése. Árfolyam emelkedés és
csökkenés. |
Interaktív táblán napi árfolyam elemzés, értelmezés. Nyaralási
költségek összehasonlítása. |
19. |
Matematikai játékok |
Betűjátékok. Logikai társasjátékok |
Önállóság, koncentráció, kreativitás |
Egyéni munka + frontális megbeszélés
|
Dr. Mosonyi: Matematikai játékok. Otthoni kutató munka – logikai
játékok keresése az interneten
|
20. |
Hány éves a kapitány? |
A
számelmélet alaptétele,
matematikatörténet |
Analízis, szintézis |
Az
egyéni képességek alapján
A
kutatási eredmény bem.
Internethasználat |
Ujvári I.: Matekversenyre készülök |
21-22. |
Egyenes és fordított arányosság |
Számolás euróval, dollárral és forinttal |
Analízis és szintézis |
Pénznemek szerinti csoportok
Csoportm.: eladók, vásárlók |
Játékos utazás,
vásárlás |
23-24. |
Százalék, arányos osztás |
Százalékérték, alap, arányos osztás |
Lényegkiemelés, összefüggések
keresése |
Csoportban példák keresése a mindennapi életből a
százalékszám-ra |
H.-B.m.Ped.I. /6.o./ 14.téma
Törheted a fejed |
25. |
Megmérjük a pénzérméket |
Kétkarú mérleg használata, azonosság,
különbözőség megállapítása. |
Összehasonlítás,
gyakorlati mérések |
Mérések három
csoportban – diff. csoportm. |
Mérleg – kétkarú!
Pénzérmék |
26. |
Fejek és lábak |
Két szám keresése, ha
x+y és ax+by adott |
Szövegelemzés, összefüggések
keresése |
Az
egyéni képességek alapján
|
Ujvári I.: Matekszakkör
otthon |
27. |
Skatulyaelv |
A
skatulyaelv alkalmazása |
A
fantázia fejlesztése |
Frontális, majd csoportmunka |
Ujvári I.: Matekversenyre készülök |
28.
|
Hányféleképpen? |
Kombinatorikai feladatok megoldása |
„Számos”, „síkidomos”,
„testes” csoportok |
Differenciált csoport- és páros munka
Bemutatás |
Róka S.: Szakköri
feladatok matematikából
7-8. o. |
29.
|
Tudásszintmérés |
Logikai, számelméleti, százalékszámítási, arányossági feladatok
mego-a |
Szövegértés, önálló, kreatív munka |
Egyéni munka |
Tesztfeladatsor töltése |
30. |
A
pszichológus záró, értékelő foglalkozása |
Strukturált gyakorlatok
Egyéni kompetenciák mérése |
Érzelmek kifejezése egymással szemben |
Közösségi szellem, szolidaritás |
gyakorlatok |