Sample menu:

Hírek:

2010.04.29:
Az oldal elindult!

 

 

Eseménynaptár:

2010. május 12. 14.00

Az IPOO modell. Tanulásmódszertani továbbképzés pedagógusoknak.

Előadó: Mező Ferenc Debreceni Egyetem adjunktusa

Helye: Tehetségponti Bázisiskola (KERI)

 

2010. június 3.

Mesterek és tanítványaik.

Térségi Tehetségnap

 

 

Matematikai Műhely

 

 

Matematika 6-7.o.:   TERVEZETT TEMATIKA

60 ÓRÁS PROGRAM
Működik:  2010.február. 1-től

Időpont: csütörtök 14.30-16.00
Vezeti:  Keresztesné Budai Ilona  matematika-kémia szakos tanár

             Bihari Sándorné közgazdász tanár

             Palicz Istvánné pszichológus

             Pálinkásné Jánosné fejlesztő pedagógus

Helyszíne: V. István Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola  3980 Sátoraljaújhely, Kazinczy út 12.
 

HÉT

ANYAG

 

AZ ANYAG
 (FELADAT)
RÖVID LEÍRÁSA ESZKÖZHASZNÁLAT

KÉPESSÉGEK
FEJLESZTÉSE

DIFFERENCIÁLÁSI
LEHETŐSÉG/alkalmazott pedagógiai módszerek

TANÁRI
MEGJEGYZÉS

1.

Szintfelmérés

Halmazok

Logikai, számelméleti, arányossági feladatok megoldása

Barchobajáték tanulságok-
kal, számhalmazok, sokszögek

A rendezés mint gondolkodási művelet

Vitakészség fejl-e

Egyéni munka

Háromfős csoportok

Vita, beszélgetés

Teszt kitöltése

Imrecze Z-né: Nem nehéz a matematika

2.

Geometriai játékok

Gyufajátékok – háromszögek, négyzet, téglalap

Türelem, kitartás, kreativitás

Párosok, egyéni feladatok, kiscsoportok

Róka S: Gyufarejtvények

Gyufa, sokszögmodellek

3.

Pszichológiai vizsgálatok, foglalkozások

Csoporthelyzetek, szabályok megbeszélése

Bemelegítő gyakorlatok

Személyiségpercepció, szerepek a csoportban Énkép, önismeret

A gyakorlatok főleg a Delfi örökösei (Rudas János, 2004) gyakorlataira épül)

Közreműködő:

pszichológus

4.

 

Csoporthelyzetek, szabályok megbeszélése Önismeret fejlesztés, az önfeltárás serkentése

Bemelegítő gyakorlatok Interaktív gyakorlatok

Személyiségpercepció, szerepek a csoportban Reális énkép

Emberismeret

Önkifejezés

Strukturált gyakorlatok.

Feszültség és szorongásoldás.

Visszajelzés adása – kapása

 

Énkép, önismeret Tolerancia, alkalmazkodás, asszertivitás

5-6.

 

Tanulási orientáció, motiváció vizsgálata

Kérdőív kitöltse, feldolgozása, megbeszélése

Reális énkép, önismeret, önértékelés 

Kérdőív,

problémafeltárás,

elemző beszélgetés

Érdeklődés, kitartás, társas pozíció

7.

Darabolások, konstrukciók

Sokszögek kirakása darabokból

Összehasonlítás, kreativitás

Egyéni és páros feladatok

Bemutató a többiek számára

Róka S.: Szakköri…5-6.o. Sokszögmodellek

 

8-9.

Testek építése Felszín-és térfogatszámítás

Téglatest, kocka építése, lapátló, testátló. A kocka és téglatest felszíne, térfogata

Térlátás, fantázia

Együttműködési készség

Páros feladatok

Tevékenykedtetés

Babilon -játék

Mágneses térépítő

10-11.

Mit látunk a tükörben?

Tengelyesen tükrös síkidomok

Térlátás, fantázia

Vállalkozói komp. f.

Tevékenykedtetés tükörrel

Páros munka

 

6.o.tk.

Otthoni munka – teng. t. alakzatok keresése a környezetünkben

 

12-13.

Hányféleképpen? Mi a valószínűbb?

Kombinatorikai feladatok
Valószínűségszámítás

Koncentráció, analízis, szintézis

Az egyéni tempó szerint

Beszámoló az otthoni munkáról

Ligeti-Mosoni: Törd a fejed…

14.

Ismerkedés, tudásszintmérés

Tudásszintmérés

Kommunikációs készségfejlesztés

Cél a csoportszellem erősítése csoportépítő, kommunikációs játékokkal

Következő órára egyéni felkészülés a magyar történelmi pénzekből

15.

A mai pénz jellemzői

Pénzhelyettesek.

Érmebemutatás, papírpénz bemutatás. A mai pénz jellemzői. Készpénz nélküli fizetési módok

Elméleti ismeretek gazdagítása. Szövegértési feladatok

Matematikai kompetenciafejlesztés

Pénztöténeti érdekességek bemutatás Egyéni prezentációk bemutatása. Demonstráció pénzérmékkel. Játék a Gazdasági játékok, játékos gazdaság eszközzel

Történelmi ismeretek Numizmatika. Gazdasági játékok-játékos gazdaság

16.

Fizetés készpénz nélkül

Bakkártya, hitelkártya, pin kód, ATM, POS

Elméleti ismeretek gazdagítása. Szövegértés fejlesztés

Elméleti ismeretek alkalmazása a gyakorlatban

Bankfiók látogatás. Fizetés a boltban bankkártyával. Szóróanyagok gyűjtése a hitelekről és a betétekről.

Árfolyamtáblázat megismerése

17.

Kamat

Fogalomismertetés. Százalékszámítás

Matematikai kompetenciafejlesztés.

Kamatos kamat és egyszerű kamat eltérése a gyakorlatban. Ovassunk a sorok között- csoportmunka. A THM jelentősége

Előző alkalommal gyűjtött szóróanyagok értelmezése, felhasználása a tanulási folyamatban.

18.

Az árfolyam

Grafikus ábrák elemzése

Elméleti ismeretek gazdagítása. Kompetenciafejlesztés

Arányosság, Grafikus ábrák értelmezése. Árfolyam emelkedés és csökkenés.

Interaktív táblán napi árfolyam elemzés, értelmezés. Nyaralási költségek összehasonlítása.

19.

Matematikai játékok

Betűjátékok. Logikai társasjátékok

Önállóság, koncentráció, kreativitás

Egyéni munka + frontális megbeszélés

 

Dr. Mosonyi: Matematikai játékok. Otthoni kutató munka – logikai játékok keresése az interneten

 

20.

Hány éves a kapitány?

A számelmélet alaptétele,
matematikatörténet

Analízis, szintézis

Az egyéni képességek alapján

A kutatási eredmény bem.

Internethasználat

Ujvári I.: Matekversenyre készülök

21-22.

Egyenes és fordított arányosság

Számolás euróval, dollárral és forinttal

Analízis és szintézis

Pénznemek szerinti csoportok
Csoportm.: eladók, vásárlók

Játékos utazás,
vásárlás

23-24.

Százalék,  arányos osztás

Százalékérték, alap, arányos osztás

Lényegkiemelés, összefüggések
keresése

Csoportban példák keresése a mindennapi életből a százalékszám-ra

H.-B.m.Ped.I. /6.o./ 14.téma

Törheted a fejed

25.

Megmérjük a pénzérméket

Kétkarú mérleg használata, azonosság,
különbözőség megállapítása.

Összehasonlítás,
gyakorlati mérések

Mérések három
csoportban – diff. csoportm.

Mérleg – kétkarú!

Pénzérmék

26.

Fejek és lábak

Két szám keresése, ha
x+y és ax+by adott

Szövegelemzés, összefüggések
keresése

Az egyéni képességek alapján

 

Ujvári I.: Matekszakkör
otthon

27.

Skatulyaelv

A skatulyaelv alkalmazása

A fantázia fejlesztése

Frontális, majd csoportmunka

Ujvári I.: Matekversenyre készülök

28.

Hányféleképpen?

Kombinatorikai feladatok megoldása

„Számos”, „síkidomos”,
 „testes” csoportok

Differenciált csoport- és páros munka

Bemutatás

Róka S.: Szakköri
feladatok matematikából
7-8. o.

29.

Tudásszintmérés

Logikai, számelméleti, százalékszámítási, arányossági feladatok mego-a

Szövegértés, önálló, kreatív munka

Egyéni munka

Tesztfeladatsor töltése

30.

A pszichológus záró, értékelő foglalkozása

Strukturált gyakorlatok

Egyéni kompetenciák mérése

Érzelmek kifejezése egymással szemben

Közösségi szellem, szolidaritás

gyakorlatok