ÓRA |
TÉMA
|
AZ ANYAG RÖVID LEÍRÁSA |
KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE |
DIFFERENCI-ÁLÁSI LEHETŐSÉG / MÓDSZER |
FOGALMAK |
MEGJEGYZÉS |
|
1
– 2 |
Bemeneti mérés
Az
informatika alapfogalmai.
Hardverismeret. |
Számítógép fejlődése, generációk.
Neumann János és a Neumann-elvek.
Központi vezérlőegység, memória, perifériák, háttértárak.
|
Tevékenységekhez kötött alkotó gondolkodás, rendszerszemlélet
fejlesztése. |
Mértékegységek átváltása
Rajzoljunk!- Paint a gyakorlatban |
Bit, bájt stb
Kódolás.
Bit/s, Kbit/s, ROM, RAM, |
Wikipédia
Windows és Office
f.gy..
ECDL segédanyag használta, bemutatók. |
|
3
– 4 |
Matematikai alapismeretek. |
Átváltás 2-es, 10-es és 16-os számrendszer között.
Törtek átváltása |
Összefüggések felismerése, oksági kapcsolatok feltárása |
Egyéni tempó szerint.
Op. rendszer a gyakorlatban |
10
↔ 2
10
↔ 8
10
↔ 16 |
Windows és Office
f.gy. ECDL vizsgakönyv.. |
|
5-6.
|
Csoporthelyzetek, szabályok megbeszélése Önismeret fejlesztés,
az önfeltárás serkentése |
Bemelegítő gyakorlatok Interaktív gyakorlatok |
Személyiségpercepció, szerepek a csoportban Reális énkép
Emberismeret
Önkifejezés |
Strukturált gyakorlatok.
Feszültség és szorongásoldás.
Visszajelzés adása – kapása
|
Énkép, önismeret Tolerancia, alkalmazkodás, asszertivitás |
A
gyakorlatok főleg a Delfi örökösei (Rudas János, 2004)
gyakorlataira épül)
Közreműködő:
pszichológus |
|
7-8.
|
Tanulási orientáció, motiváció vizsgálata |
Kérdőív kitöltse, feldolgozása, megbeszélése |
Reális énkép, önismeret, önértékelés |
Kérdőív,
problémafeltárás,
elemző beszélgetés |
Érdeklődés, kitartás, társas pozíció |
Közreműködő:
Fejlesztő pedagógus
|
|
9-10. |
Verbális – nonverbális kommunikáció
Ahatékony kommunikáció
Egyéni kompetenciák mérése |
Szerepjátékok
Interaktív gyakorlatok |
Konfliktus felismerés
Konfliktuskezelés |
Kombinált feladatmegoldások |
Verbális készség,
verbális stílus,
érdekérvényesítés
|
Közreműködő:
pszichológus
|
|
11.-12. |
Operációs rendszer |
Csoportosítások.
Meghajtók, mappák, fájlok kezelése. Másolás, mozgatás.
|
Rugalmasság, eredetiség. Alternatív megoldás bemutatása. |
Csináld magad
Mappaszerkezet. |
Objektumok tulajdonságai. Intéző, szerkezeti panel, listapanel,
lomtár, vágólap |
Wikipédia.
Windows XP és Office 2003 felhasználóknak ECDL segédanyag
használta |
|
13.-14. |
Információ és kommunikáció |
Internet expoler ill. Mozilla Firefox használata |
Ablak felépítése, navigálás az oldalakon, kedvencek,
hivatkozások |
Önálló munkában keresési feladatok.
Gyakoroljuk a szövegszerk. |
Bps, ADSL
Mobil internet |
ECDL oktatócsomag |
|
15.-16. |
Bemutatók készítése, formázása |
Poverpoint használata. |
Gyors információ feldolgozás |
Bemutatók a gyakorlatban |
|
Egyéni gondolatok. |
|
17.-18. |
Tanulási technikák, módszerek ismertetése, begyakorlása |
Interaktív gyakorlatok,
tanulásmódszertani technikák |
Tanulásszervezés, reális énkép,
egyéni tanulási módszerek |
Interaktív gyakorlatok
Egyéni – csoportos |
Szövegfeldolgozás,
parafrazeálás,
jegyzetelés,
vizuális tagolás,
vázlat |
Közreműködő:
Fejlesztő pedagógus
|
|
19.-20. |
Kozma L. verseny feladatai |
Feladatsor megoldása. |
Önbizalom erősítése, önkritika. |
Egyéni munka és tempó. |
|
IV.
Országos Informatika Alkalmazói Tanulmányi Verseny feladatai
2007. |
|
21.-22. |
Szövegszerkesztés |
A
Word program menü rendszere, alapvető beállításai |
Figyelem, memória fejlesztése. |
Önálló, egyéni tempó. |
Nézetek, eszköztárak, ablakok kezelése, alapbeállítások |
Windows és Office
f.gy.. |
|
23.-24.. |
Szövegszerkesztés |
Szöveg bevitele, módosítása |
Kreativitás, önállóság |
Önálló, egyéni tempó |
Vágólap, szövegmanipuláció, kijelölések stb. |
ECDL vizsgakönyv |
|
25.-26. |
Szövegformátumok |
betűformátumok, bekezdésformátumok, oldalbeállítás |
Gyors és pontos információfeldolgozás |
Egyéni gondolatok. |
Formátum-másolás, animálás, szövegbeosztás, margók, papírméret,
elrendezés |
ECDL oktatócsomag |
|
27.-28. |
Szövegformátumok |
Egyéb szövegformátumok |
Gyors és pontos információ-feldolgozás |
Önálló, egyéni tempó |
Szegély, iniciálé, felsorolás, számozás, tabulátorok, hasábok |
Kozma L. verseny feladatai
ECDL oktatócsomag |
|
29.-30. |
Szövegformátumok |
Táblázatok a szövegben |
Gyors és pontos információ-feldolgozás |
Önálló, egyéni tempó |
Rajzolása, mozgás benne, adatbevitel, számítások, formázás, stb. |
ECDL vizsgakönyv |
|
31.-32. |
Szövegszerkesztés |
Körlevél és címzés |
Pontosság, figyelmesség |
Önálló munka |
Adatforrás és törzsdokumentum létrehozása, egyesítése |
Windows és Office
f.gy... |
|
33.-34. |
A
szövegszerkesztés gyakorlatban. |
Forrás dokumentum. formázása. |
Figyelem és memória fejlesztése. |
Egyéni tempó. |
Formázások megvalósítása |
Kozma L. verseny feladatai
Windows és Office
f.gy... |
|
35.-36. |
Dokumentumszerkesztés. |
Beillesztés dokumentumba. |
Szelektív információ feldolgozás. |
Egyéni tempó. |
Képek, szövegek beillesztése. |
Windows és Office
f.gy... |
|
37.-38. |
Táblázatkezelés alapjai |
EXCEL alapok |
Figyelem és memória fejlesztése. |
Egyéni és csoportmunka. |
Adattípusok, adatbevitel, kijelölés, mozgás, eszköztárak
kezelése |
ECDL oktatócsomag |
|
39.-40. |
Viselkedésváltoztatás ösztönzése
Együttműködés elősegítése
Empátia fejlesztése
|
Szerepjátékok
Akvárium gyakorlatok Közösség,
empátia |
Interperszonális készségek fejlesztése |
Önismereti kérdőívek,
Személyes kapcsolatok elmélyítése |
|
Közreműködő:
Pszichológus |
|
41.-42. |
Gyakorlatok
Egyéni kompetenciák mérése |
Érzelmek kifejezése egymással szemben |
Közösségi szellem, szolidaritás |
Strukturált gyakorlatok |
|
Közreműködő:
Pszichológus |
|
43.-44. |
Táblázatkezelés a gyakorlatban |
Cella és lapműveletek, formázások |
Figyelem és memória fejlesztése. |
Egyéni tempó. |
Beszúrás, áthelyezés, törlés, másolás, stb., cellaformátu-mok |
ECDL oktatócsomag |
|
45.-46. |
Táblázatkezelés
Diagramok |
Számítások a táblázatban |
Pontosság, figyelmesség |
Önálló munka |
Abszolút, relatív és kevert cellahivatkozá-sok |
ECDL vizsgakönyv |
|
47.-48. |
Táblázatkezelés a gyakorlatban
Adatkezelés |
Függvények (Min, Max, Darabteli, Átlag, Szórás, Fkeres,
Módusz, Medián stb.) és számítások, diagramok készítése |
Figyelem és memória fejlesztése. |
Önálló munkatempó |
Autoszum funkció használata, függvény beillesztése,
diagram létrehozása
Adatkezelési funkció. |
Kozma L. verseny feladatai
ECDL oktatócsomag |
|
49.-50. |
Ötletbörze
Hálózat és a gépterem rendbetétele, telepítések, frissítések |
Saját könyvek bemutatása otthonról. |
Memória, absztrakció. |
Csoportos és egyéni munka. |
|
|
|
51
– 52. |
Számítógép-hálózatok
|
Számítógép hálózatok kialakulása, kialakításának indokai,
csoportosítási lehetőségei |
Divergens gondolkodás. |
|
ARPA-NET,
Erőforrás-
megosztás,
LAN, MAN, WAN,
Internet, elosztott
rendszerek |
Közreműködő:
Középisk. tanár |
|
53
– 54. |
Számítógép-hálózatok
|
Számítógép hálózatok hardver és szoftver elemei |
Rendszerszemlélet fejlesztése |
|
Adatátvitel, modem, NIC, router, switch, hub, kábel fajták,
hálózati protokollok |
Közreműködő:
Középisk. tanár |
55
– 56. |
Számítógép-hálózatok
|
Vezetékes hálózatok kialakítása |
Alternatív megoldások bemutatása, amelyek hozzájárulnak a
gondolkodásbeli flexibilitás fejlődéséhez. |
Csoportos és egyéni munka |
Kábelek különböző tulajdonságai, klimpelés, „LAN-party” |
Otthoni hálózat kialakítása
(Internet-megosztás)
Közreműködő:
Középisk. tanár |
57
– 58. |
Számítógép-hálózatok
|
Vezeték-nélküli hálózatok kialakítása |
Alternatív megoldások bemutatása, amelyek hozzájárulnak a
gondolkodásbeli flexibilitás fejlődéséhez. |
Csoportos és egyéni munka. |
WiFi, vezeték-nélküli eszközök, bluetooth |
Otthoni hálózat kialakítása
(Internet-megosztás)
Közreműködő:
Középisk. tanár |
59
– 60. |
Számítógép-hálózatok
Kimeneti mérés
|
Nagykiterjedésű hálózatok használata |
Elmélyült érdeklődés, kíváncsiság. |
Csoportos és egyéni munka. |
Internet
alapú szolgáltatások
használata |
Közreműködő:
Középisk. tanár |